Fra jakker og unika produktion, til global gallerist

Publiceret d. 24-05-2016

Inge Thøgersen gik fra stof og unika jakker til udstiller af malerier på gallerier over hele Europa

Se Inge Thøgersens profil på maleribasen

Besøg Inge Thøgersens hjemmeside www.ingeth.dk

Hvad betyder det for dig at være en del af et kunstnerfællesskab som Barakken ?

- Jeg har været en del af Barakken siden foråret 2011. Indtil da havde jeg malet derhjemme og søgt mine malefællesskaber via længerevarende eller korte kurser. Jeg mødte nogle af folkene fra Barakken på et kursus- og da der blev en plads ledig, søgte jeg om at komme ind der. Det var faktisk et stort vendepunkt for mig, fordi det hele nu på en måde blev rigtigt seriøst - selvom jeg aldrig har levet af det.

- At kalde sig kunstner og deltage i såvel fællesudstillinger som den daglige sparring var temmeligt udfordrende. Det at være en del af et fællesskab omkring maleriet betyder rigtigt meget for inspiration og lysten til at komme videre med at udvikle sig.

- Jeg har for lidt tid i hverdagen til at være der i det omfang, som jeg ønsker. Jeg deler værksted med Pia Frank og vi ( nogen gange også de andre) aftaler ind imellem at tage en maraton weekend, hvor vi “maler igennem” og har det sjovt. 

- Jeg har også et værksted hjemme i mit hus, hvor jeg maler tidligt om morgenen inden jeg kører på arbejde- eller om aftenen, når der ikke er tid og energi til at tage over i Barakken, som dog kun ligger 3 km fra mit hjem.

 

Hvornår startede du med at male, og har du lavet andre former for kunst i din karriere ?

- Jeg startede så småt med at male for knap 15 år siden. Indtil da havde jeg ikke beskæftiget med med maling og lærreder. Jeg havde arbejdet i stof i en periode, hvor jeg malede stof og syede unika jakker af det og ellers har det mest været i husflidsafdelingen - syet tøj til mig selv og mine børn og leget med forskellige andre ting, som nu har været oppe i tiden. 

- På en eller anden måde har det altid været nødvendigt for mig og mit velbefindende at have et eller andet kreativt eller skabende at lave.

 

Hvilke forventninger havde du til salg af malerier inden du startede med at male ?

- Jeg havde absolut ingen forventninger til at sælge mine malerier fra starten af. Jeg startede med at prøve, om jeg kunne lave nogle billeder til mine egne vægge, da jeg flyttede et sted hen, hvor vi manglede at udfylde en hel del vægplads.

- Men så blev jeg jo grebet af det og kunne ikke stoppe igen. Lidt senere fik jeg pludselig en masse tid til at både male og dygtiggøre mig. Jeg plejer at joke med, at indenfor et halvt år blev jeg skilt, hunden døde og det yngste barn flyttede hjemmefra - og det blev nok det som fik rigtigt gang i det. Der blev nok kanaliseret både noget energi og nogle frustrationer ind i de penselstrøg. 

- Jeg havde min lille lejlighed fyldt til bristepunktet med farvestrålende billeder, da folk begyndte at spørge mig, om jeg ville sælge. Og jeg meldte mig på forskellige net gallerier- bl.a. Maleribasen. Jeg oplevede, at jeg godt kunne sælge mine billeder. Da jeg startede i Barakken begyndte jeg også at udstille på udstillinger, i kunstforeninger og senere gallerier.

 

Hvordan spredte du fra starten af, rygtet om din interesse for malerkunsten? 

- Jeg har fra starten haft det vanskeligt med at sprede det rygte omkring mig i mit eget netværk.  Det har virkelig været en øvelse i at eksponere mig selv og det har været meget grænseoverskridende. Det var faktisk allernemmest at udstille på online, fordi der kom tilbagemeldinger fra folk, som var interesserede i billederne og som ikke kendte mig på forhånd.

 

Kan du huske det første billede som du solgte, prøv at fortælle lidt om baggrunden for netop dette salg ?

- Det første billede som jeg solgte hang i min egen stue, da jeg en dag fik besøg af en gæst i et helt andet ærinde. Vedkommende spurgte til det billede og jeg fortalte, at jeg malede. På spørgsmålet om jeg udstillede og solgte mine billeder svarede jeg - hvad sandt var- at det gjorde jeg ikke, men at jeg snart måtte finde ud af hvad jeg skulle gøre med alle de billeder, som hobede sig op. Lidt senere skrev min gæst til mig og spurgte, om jeg ville sælge det billede. Jeg blev både glad og skrækslagen- for hvordan skulle jeg prissætte det? Jeg fandt ud af det og vi fandt en aftale, som begge var tilfredse med.

 

Benyttede du fra starten online medier, som f.eks. facebook og websites til eksponering af dig selv, og hvilke erfaringer har salg via nettet givet dig senere hen ?

-Facebook, min facebookmaleriside, instagram osv.  og min egen website er først kommet til senere. Jeg tror, at Maleribasen var en af de første sites, som jeg var på og som jeg fra start oplevede succes med. Dengang var der også noget som hed Maleri-online, hvor jeg solgte en hel del fra starten af.

- Som jeg talte om tidligere, har netsalg haft en kæmpe betydning for, at jeg kom igang med at sælge mine billeder. Min erfaring er, at der er meget stor forskel på de forskellige websites, og jeg har ikke helt gennemskuet hvad forskellen er.  Det er f.eks. mit indtryk, at Maleribasen har levet et forholdsvist stille liv i mange år, men alligevel har der været mange mennesker, som har set mine billeder derigennem. 

- Jeg synes, at salg gennem nettet er genialt og at deltagelse på sites er en genial måde at eksponere sig på. Men det er også min erfaring, at det kræver meget aktivitet og at man løbende vedligeholder sin side. 

- Man skal bare acceptere, at vil man sælge sin kunst kræver det både aktivitet i værkstedet og med det administrative arbejde. Men til gengæld er det en nemmere måde at komme ud til mange mennesker end at slæbe billeder fra den ene udstilling efter den anden rundt omkring i landet. Begge dele er nødvendigt, men jeg prøver efterhånden at skære ned på udstillingerne for at satse mere på netsalg. Jeg har stadig meget at lære, når det handler om salg via facebook, instagram o.l.

 

Der er mange kunstnere som prøver at slå igennem, og prøver at få solgt deres malerier. Hvad er dine tre bedste tips til alle de talentfulde mennesker landet over, som lige nu prøver at sælge deres malerier ?

1. - Jeg tror at det er nødvendigt at få nogle erfaringer gennem udstillinger i kunstforeninger. Udover at man, hvis der er garantisalg, får solgt et billede - får man en fornemmelse af sammensætning af sine billeder, for at det tager sig godt ud. Hvis man, som jeg har gjort, maler i forskellige genrer får man en fornemmelse af, hvad der passer sammen og hvad der er totalt forvirring. Det kommer til at blive meget synligt, når man skal få en udstilling til at blive harmonisk.

Skriv ud til kunstforeningerne og hav et professionelt materiale i form af brochurer, postkort, visitkort eller andet godt præsentationsmateriale, som du vedlægger den første kontakt. Skriv til mange, der skal sendes rigtig mange breve for at få nogle få aftaler på plads. Og hav tålmodighed. Nogen gange kommer kontakten efter mange måneder.Få ideer til udstillingssteder ved at købe oversigten over danske kunstforeninger, ved at kigge på andres hjemmesider og se hvor de har udstillet eller ved at melde dig på en af de facebook grupper som handler om udstillingsmuligheder.

2. - Jeg synes, at det er helt genialt at melde sig på nogle salgssider på nettet.

3. - En anden mulighed er også via kunstnerfællesskaber af forskellig slags at prøve at være med i nogle fællesudstillinger, hvor man får en fornemmelse af ens egen kunst sammen med andres kunst, man bliver lidt klogere på prisfastsættelse og ens egen sælgerstil.

 

Hvor stor en rolle spiller prisen efter din mening, på et maleri hvis det skal sælges til private samlere ?

- Pris er et meget vanskeligt tema. I starten kan det jo ikke hjælpe noget at tage helt urealistiske høje priser, samtidig sender man jo også et signal om at billedet ikke er så meget værd. I starten bruger man sandsynligvis også nogle mindre gode materialer, og så er det jo lettere at sælge et billede billigere. Men mit råd er at lade være med at male på de helt billige lærreder og bruge det billige maling, det er så ærgerligt, hvis der pludselig kommer et rigtigt godt billede ud af det. Jeg tror faktisk ikke, at der er mange, som køber et billede, bare fordi det er billigt. Hvis man har forelsket sig i et billede vil man ofte gerne give en pris indenfor en vis margen. Måske bliver man også skeptisk, hvis billedet er meget billigt. Jeg selv ville tænke, at et billede er malet på et billigt lærred med billig maling hvis det kunne købes for en slik. 

- Mit publikum og mine købere er jo ikke de mennesker som går til et meget dyrt galleri og giver 120.000 for et billede, så mine priser er noget man kunne kalde den “billige del af mellemklassen” , til gengæld har jeg “evighedsbytteret”. Hvis du køber et billede og efter noget tid hellere vil have et andet i samme prisleje, bytter jeg gerne. Underligt nok sker det yderst sjældent og der hvor jeg har oplevet det, er det fordi billedet enten er for stort eller for lille til en ny bolig. Men det er en mulighed, som folk gerne må benytte sig af med uskadte billeder. Mine billeder er prissat på en måde, så jeg nogenlunde får dækket mine udgifter til husleje i værkstedet, materialer og nogle af kurserne ind.

 

Inspirationen til dine billeder kommer fra mennesker, natur og musik, prøv at forklare hvorfor disse elementer spiller så stor en rolle i din kunst?

- Når mennesker inspirerer mig, er det fordi jeg simpelthen beskæftiger mig rigtigt meget med det og med menneskelige forandringsprocesser. Jeg lever af at lave terapi med familier, forældre og børn og efter mange år synes jeg stadig, det er interessant og indsigtsgivende. Jeg synes, at det er helt fantastisk at være vidne til at mennesker forandrer vanskelige og smertefulde omstændigheder med deres livskraft, kærlighed til deres børn og viljen til at forandre og skabe noget bedre også selvom det nogen gange kan se håbløst ud. 

- Det er ikke kun mennesker via mit arbejde som inspirerer mig. Når jeg f.eks. rejser i og udenfor Danmark, betragter jeg altid mennesker på gaden, på cafeen, i bussen eller hvor som helst. Jeg kan simpelthen ikke lade være. Relationer mellem mennesker er meget interessante.

- Omvendt er det også sådan, at jeg ofte har brug for at få hovedet tømt, når jeg kommer hjem - og her kommer både maleriet, musik og natur ind i billedet. De “historier” eller stemninger, som jeg har med mig hjem fra arbejde, bliver indirekte omsat i noget på lærredet. Det er sjældent en konkret situation eller person, som jeg har i hovedet, mere en stemning. Og kombinationen er fantastisk. Musikken og naturen inspirerer også og måske på en lidt anden måde. Når musikken inspirerer er det når jeg hører musik, mens jeg maler- og naturen gør både med indtrykkene derudefra og ved at jeg tager en del fotos, når jeg går tur eller er ude i verden.

 

Din billedproduktion er meget varieret, både med elementer fra fantasy, store figurer, dansende kvinder til abstrakte farverige collager. Hvorfor denne store variation i din kunst ?

- Fra starten af hang det sammen med at jeg afprøvede alt muligt forskelligt uden at have en ide om, hvad der egentligt er “ min stil” eller “ min streg”. Jeg har haft adskillige forskellige udtryk i tidens løb. Så kom vistnok en periode, hvor jeg gjorde lidt oprør mod det, at man ikke var en god kunstner, hvis man ikke havde sin helt specielle stil. Det passer slet ikke til mit temperament altid at lave det samme. Kald det rastløshed, at være søgende, uden stil, eksperimenterende, whatever -  jeg får simpelthen lyst til at prøve at lave noget andet engang imellem.

- Efterhånden ved jeg godt hvad min streg mest er og hvad jeg bedst kan li,  men det er altså stadig med et supplement af dansebilleder og andre skøre ting. Og jeg maler jo kun for min egen fornøjelses skyld, så jeg bliver nok ved med at lege med det. At det så også kan sælges er et nødvendigt plus til at betale udgifter til alle materialerne. Men det er aldrig mit udgangspunkt, når jeg maler et billede.

 

Er denne variation i dine billeder noget som har hjulpet dig med at sælge flere billeder ?

- Det ved jeg simpelthen ikke. Jeg har til gengæld ofte oplevet, at kunstforeninger har været glade for, at der var noget forskelligt at se på. Mine dansebilleder har nok et særligt publikum, og de var jo ihvertfald ikke kommet til, hvis jeg kun lavede de abstrakte. Omvendt tænker nogle måske også, at jeg er for eksperimenterende i mit udtryk, og at der ikke er en klar rød tråd. Det er der, hvor jeg til stadighed fastholder, at jeg maler for min egen fornøjelses skyld.

 

Er der nogen ting som du gerne vil blive bedre til i din kunst og hvad finder du sværest i hele processen med at skabe et billede ? 

- Der er rigtigt mange kurser og meget undervisning, som venter på mig, når jeg får mere tid. Der er en bestemt lokal kunstner, som laver nogle kurser i udlandet, som jeg håber på snart at kunne få mulighed for at deltage i. Her skal jeg dyrke detaljer i det abstrakte udtryk, som jeg er blevet mere og mere optaget af.I perioder har jeg gået på semesterkurser på Kunstakademiet, og det vil jeg sikkert genoptage igen, da jeg er nødt til at udfordre mig selv hele tiden for at blive bedre.

- En af de sværeste ting er den proces mellem at billedet er sat i gang, der hvor jeg er kommet til andet eller tredje lag og bliver i tvivl om retningen, kombinationen og nogen gange også farvesammensætningen. Måske havde jeg en plan eller måske ligefrem en skitse på forhånd, og ofte “løber billedet af med mig” og vil noget andet. Lige der, hvor jeg tænker skal jeg holde fast eller “løbe efter” kan være en svær proces. Og lige der hvor billedet egentligt er ret tæt på at være færdigt, hvor der mangler en lille finish. Hvis jeg får stoppet på et bestemt tidspunkt der, ender det ofte også med, at jeg ikke kan finde det sidste, og gør noget helt andet ved billedet, så det ender som noget, jeg slet ikke havde forudset, eller må starte forfra. De bedste af mine malerier har mindst et andet færdigt billede indenunder.

 

Hvilke kunstnere beundrer du, og hvad er baggrunden for denne beundring ?

- Der er 2 forskellige slags beundring. Nogle som jeg beundrer fordi de laver noget fantastisk, modigt, provokerende og helt anderledes, og nogle som laver nogle billeder og noget kunst, som jeg frygteligt gerne selv ville have hængende i mit hjem. Eller som jeg gerne ville kunne male ligesom. En kunstner som Kvium synes jeg er fascinerende, fordi han er så skør, modig og fantasifuld. Jeg kunne aldrig drømme om at prøve at lave billeder som han gør, men jeg ville gerne eje et. Et lille et. Jeg er ret pjattet med Per Kirkebys billeder og skulpturer, det handler mest om at hans billeder er skønne at se på. 

- Frida Kahlo, især hendes selvportrætter som kan betragtes og fortolkes i en uendelighed. Alfonso Mucha, helt andre kvindeportrætter end mine dansere, men jeg elsker eventyret, fantasien og drømmene i billederne. Jeg tror, de i deres udtryk gir lidt inspiration til mine billeder, selvom de ser ud på en hel anden måde.  Sergei Sviatchenkos billeder er farverige og vilde og jeg vilde ønske, at jeg havde råd til at købe et kæmpestort.

- Og en helt lokal kunstner, Lars Kristian Hansen. Hans abstrakte billeder er lidt vilde, men jeg synes, at mange af dem er vildt flotte og det ligger indenfor sandsynlighedens grænser, at jeg kan købe et af hans billeder en dag. Jeg kunne nævne mange flere- som mine egne billeder er min interesse for andre kunstnere og billeder også mangfoldig.

 

Du har udstillet på gallerier i flere forskellige lande, hvordan fik du foden indenfor i de forskellige gallerier i Europa ?

- Jeg mener, at den første udenlandske udstilling var i Hamburg og galleriet havde set mine billeder på et netgalleri, måske Maleribasen. Når man først har haft en udstilling og er med i galleriets digitale katalog, får man mange henvendelser derefter. De fleste tilbud om at udstille i udlandet ender med at koste en del penge, så man skal også være lidt kritisk. Da jeg udstillede i Kosovo, tror jeg det var en kunstner som jeg fik kontakt med via facebook,  det var en non profit, privat organiseret udstilling, og det var en fin oplevelse.

- Her fra den 28.5 skal jeg udstille på et galleri i Lissabon. Jeg har lige sendt billeder afsted med en fragtmand. De senere år har jeg sagt nej tak til udstillingstilbuddene, da jeg nu kun vil udstille der, hvor det ikke koster en bunke penge bare at hænge der, og hvor jeg har mulighed for at deltage i ferniseringen. Min søn er lige flyttet til Lissabon, derfor tænkte jeg, at det var en oplagt mulighed. Jeg skal have spurgt galleriet, hvor de har min kontakt fra. Det kan være Maleribasen, min facebook side ”Billeder med farveenergi” eller det kan være fra kataloget fra en af de andre udenlandske udstillinger.

 

Du nævner på din profil nogle billeder som hedder "Art Money" - hvad dækker dette udtryk over ?

- Prøv at gå ind på www.artmoney.org og du vil se den verdensomspændende art money virksomhed. Artmoney er et lille kunstværk og samlerobjekt altid på 12x 18cm. Det geniale er, at det kan bruges som international betalingsmiddel mange steder i ind og udland. På Artmoney siden er der en liste over virksomheder som tager imod Artmoney i et eller andet omfang. F.eks. tager Ibsens Hotel i Kbh imod Artmoney op til vistnok 50% i betaling. Det er mit indtryk, at der kommer flere og flere virksomheder med, da det er en virkelig god reklame at blive nævnt på world widelisten over Artmoney modtagere.

- For at blive artmoney kunstner skal man godkendes i Bank of International Art-Money kunst ( BIAM) og derefter kan man sælge sine små værker. Man skal have en vis anden kunst produktion, du kan ikke bare male Artmoney. 

- Man er som artmoneykunstner til gengæld forpligtiget til at tage imod Artmoney med op til 50%, når en kunde kommer og vil købe et billede. På den måde er Artmoney et genialt opsparingsmiddel, har du gennem nogle år samlet en god stak Artmoney sammen, kan du hurtigt omsætte dem til enten et billede, en dækskift eller overnatninger på en rejse. En Artmoney er derfor en god gaveide. Kan modtageren ikke li den som kunstværk, kan den omsættes som et gavekort på udvalgte steder. En Artmoney koster altid 200 kr eller ca 27 euro- ligegyldigt om den er lavet af mig eller en berømt kunstner. Den kan ikke veksles tilbage til penge.

 

Fortæl lidt om dit nyeste maleri, hvad fik dig til at producere netop dét billede ?

- Mit seneste billede er et mindre billede som jeg skulle bruge til udstillingen i Lissabon. Ellers maler jeg sjældent til et bestemt formål.

 

Se Inge Thøgersens profil på maleribasen :

http://www.maleribasen.dk/visprofil.asp?id=1586

 

Læs mere om konceptet Artmoney : 

http://artmoney.org/

http://www.artmoney-aarhus.dk/