Hvordan kommer jeg i gang med at lave malerier

Publiceret d. 08-10-2010

Det er blevet sagt, ”at tegne er at se”, og det samme gælder helt sikkert for at lave malerier. Vores evne til at se noget og derefter gengive det på papir eller lærred er på forhånd bestemt af vores visuelle intelligens, men det er i høj grad noget der kan trænes op.

Vil du lave naturalistiske malerier, f.eks. still life, portrætter eller landskaber, er det vigtigste at betragte emnet, du vil male. Stil det foran dig, iagttag spillet mellem lys og skygge, og find derefter ud af med hvilke farver du vil gengive det. Man anvender sjældent sort til skyggerne, men en mørk toning af farverne, hvorimod en lyseffekt ofte kan skabes med en lille hvid prik. Gør dine egne iagttagelser. SE!

Når du laver naturalistiske malerier er det altid en god idé at lave en kulskitse på lærredet, inden du går i gang, så du har nogle linjer at følge.

Vær også opmærksom på farvespektret, der består af kolde farver (blå, lilla, violet), varme farver (gul, orange, rød), grøn som er lige midt imellem og jordfarverne. De varme og kolde farver går godt hånd i hånd hver for sig, men er sjældent særligt kønne sammen – de fleste ved vist, at rød og blå synes at komme dårligt overens. Selvfølgelig er der undtagelser og bundne forudsætninger; en skyfri blå himmel bag en knaldrød Ayers Rock kunne være et godt eksempel.

Man snakker dog også om varme/kulde i individuelle farver – f.eks. en ”kold rød” som Magenta eller ”varm blå” som Ultramarin – Her er det et spørgsmål om, hvor meget blå der er i den røde, eller omvendt hvor meget rød der er i den blå.

Udnyt samtidig de optiske fordele der er ved at anvende komplementærfarver (farver som matcher hinanden godt). Komplementærfarverne er: Gul/lilla, blå/orange, grøn/rød.
Hvis du vælger at kaste dig ud i abstrakte malerier, har du på én måde ret frie rammer, dog bliver du nødt til at have øje for komposition, som er en lettere flygtig størrelse – det handler om vægtfordeling og harmoni i billedet.

Det nytter f.eks. ikke noget at lave en kæmpe sort klods ovre i den ene side af dit motiv og sarte lyse farver i den anden side, så ser det ud som om, billedet nærmest tipper. I renæssancen sværgede man til det gyldne snit som visse stadig anvender i malerier den dag i dag.

Ved abstrakt maleri skal du selvfølgelig stadig have øje for farvespekteret.