Ung talentfuld kunstner med en masse på hjerte

Publiceret d. 11-07-2016

Ung talentfuld samtidskunstner skildrer virkeligheden og tiden gennem farverige blandede kunstgenrer

Se Jakob Ingvorsen´s profil på maleribasen

Besøg Jakob Ingvorsens hjemmeside og kunstshop - http://www.jakob-ingvorsen.com

Mød Jakob Ingvorsen, en af de talentfulde samtidskunstnere, som maler og mikser vestens rå virkelighed og de dilemmaer som vi står overfor i dagens Europa.

Hans skitsebog blev revet itu foran hele klassen, lærerne på illustrations uddannelsen i London gav ham negativ kritik og et prædikat som en elev i risikozonen for at dumpe. Men det stoppede ham ikke og han fortsatte sin kunst og sin egen agenda. Vi tager en snak med Jakob Ingvorsen, som til dagligt arbejder pædagog, men som har et malerisk talent og et gåpåmod som er de færreste forundt.

- I 2003 gik jeg på Teknisk Skole som mediegrafiker, tæt på Blågårds Plads lige i hjertet af København. Den ret kendte danske graffitimaler, KEGR, havde skrevet på taget overfor skolen, og streetart kunstneren HuskMitNavn, var på alles læber i det kreative miljø omkring skolen. Jeg blev meget bidt og fascineret af de udtryk gadekunsten skabte, og fik lyst til at tegne og male mere end det mediegrafiker-uddannelsen bød på.

-Da opdagede jeg, ved et tilfælde, at de engelske kunstskoler havde mere specialiserede studieretninger, og at man kunne tage en bachelor som illustrator i London. Jeg ansøgte, og kom heldigvis ind! Uddannelsen lærte mig så ikke at tegne, mærkeligt nok, men introducerede eleverne til den kreative proces og tilskyndede til at arbejde selvstændigt og innovativt. Det var dog ingen dans på roser for mig – jeg prøvede bl.a. at få revet min skitsebog i stykker foran alle i klassen, og var én af de fem elever, som lærerne mente var i højrisikozonen for at dumpe studiet. Jeg klarede mig dog igennem, med en relativt dårlig eksamenskarakter, og derfor er det nok også lidt pudsigt at jeg er en af de få elever fra dengang, der stadig arbejder seriøst kreativt i dag. Mange faldt fra efterfølgende - det er som udgangspunkt et 'brødløst' fag

 

Du har arbejdet som illustrator for forskellige bøger og magasiner. Hvordan fik du disse jobs ?

- Efter min uddannelse lavede jeg som det første en hjemmeside, og det er i store træk den, der har givet mig opgaver. Det er vigtigt at folk kan finde dig. Andre projekter har jeg enten selv stået for, fået gennem netværk eller arbejdet gratis for.

 

Er der en forskel rent kreativitetsmæssigt i at arbejde på en fast opgave for et magasin end at arbejde på et maleri hvor du selv vælger udformningen og stemningen i maleriet ?

- Ja der er en forskel tematisk. Altså med hensyn til det som billedet fortæller. Stilmæssigt har jeg altid fået frie tøjler, og det hænger nok sammen med at en art director på et blad, vælger dig for netop din stil. Når det så er sagt, skal det tilføjes, at da jeg arbejdede rent kommercielt, på reklamebureau, var i stand til at lave mange forskellige stilarter. Det er faktisk ret svært. Ved kunstnerisk arbejde prøver du at skabe billedet i dit eget hoved, og ved kommercielt arbejde skal du skabe det billede, der er i en anden mands hoved.

Hvordan takler du eventuelle begrænsninger i "bread & butter" opgaver ? Er det nødvendigt for kunstnere som dig sommetider at kunne give afkald på kreativitet og følge en dikteret linie eller manual ?

- I dag laver jeg kun min egen kunst og til tider kommisions opgaver, som jeg ofte har forespørgsler på. For at være ærlig har jeg ikke noget imod at male et bestilt portræt f.eks. Jeg opstiller nogle retningslinier for arbejdet, og er kunden indforstået med dem, er det fint. De kan bestemme enkelte farver og motiv, og så fortæller jeg dem at jeg maler dem i min stil derfra. Det accepterer folk, de kan jo se ca. på mine foregående værker hvordan jeg gør det. Det er mit krav, og det kan ikke blive anderledes. Med den tilgang jeg har til maleriet, maler jeg som en jazz-musikker spiller. 

- Jeg leger og jammer mig gennem motivet, med den levende oliemaling, og korrigerer det efter min egen intuition. Hvordan skulle jeg kunne se maleriet gennem en anden mands øjne? Det kan man ikke. De betaler mig for at lave det, og ikke en anden. Jeg har egentlig ikke noget imod bestillingsarbejder – Rembrandt gjorde det. Olafor Eliasson har også lavet mange kommisionsopgaver. John Kørner... you name them! Jeg kan sagtens finde det interessant at lave et bestilt portræt - jeg elsker at studere ting med øjnene og gengive dem. 

 

Jakob Ingvorsens udtryk kommer fra samme sted – tegning. Som illustrator arbejder han grundlæggende udfra pennen og bygger derefter videre med olie og farver, måske er det den kombination der giver hans motiver et specielle og moderne udtryk.

 

Ser du en styrke i at mikse og blande forskellige kunstformer som illustration, maleri og tegning ?

- Ja det kan da godt give et spændende udtryk. Men alle mine udtryk kommer samme sted fra. Fra tegning. Om man så maler med oliemaling eller bruger en blyant – det er stadig formgivning. 

 

Er markedet for collagekunst og blanding af kunstgenrer anderledes nu, end for 20 år siden - er der sket en udvikling i genren både i forhold til antal kunstnere, men også i forhold til antal købere ?

- Det ved jeg faktisk ikke. Men jeg tror det. Generelt er publikum nok meget mere åbne for eksperimentielle billedudtryk – og det er jo intet mindre en fantastisk! Dette er nok den bedste periode i verdenshistorien at være kunstner på. Dog tror jeg ikke collagekunst sælger. Det egner sig nok bedre til illustrations arbejde. 

 

Kunsten bruges som redskab til kritik

 

Kunstnere og malere har gennem hele verdenshistorien fortalt en historie, Jakob Ingvorsen er ingen undtagelse. Dagligdagen skildres og flere værker fokuserer på hele selviscenesættelses kulturen, som i vores tid florerer gennem realityshows, tv serier og konstant eksponering af reklame og idealer.

 

Skal dine billeder ses som en kreativ kritik af den vestlige verdens decandance, overforbrug og konstante eksponering af reklame, og har du en politisk agenda generelt i din kunst ?

- Ja mine første billeder er en spejling af selviscenesættelses kulturen, som jeg synes er meget presserende i disse dage. Jeg prøver ikke at vise kritikken i min kunst, jeg prøvet vise dilemmaet. Folk må selv tage stilling, på baggrund af kunsten. 

- Mit nyeste billede 'New Settlers' viser dette. Det forstiller en masse krager der kommer flyvende for at bygge rede. De er et symbol på flygtningekrisen, og viser hvorledes en masse mennesker kommer til vores land. Jeg fortæller ikke i billedet om jeg synes det er godt eller skidt. Jeg viser kendsgerningerne og ikke andet. Det faktum at der kommer flygtninge til vores land, at de slår sig ned og skaber sig et nyt liv hér, og derved ændrer de det eksisterende Danmark, og vi får en ny virkelighed. Jeg tager i maleriet ikke stilling – det er rå fakta. Fordi jeg viser verdenen omkring os i min kunst, er der også politik i billederne ja.    

Se billedet "New Settlers" her

 

Hvis du har en politisk agenda i din kunst, hvad er så målet med denne agenda ?

- Jeg har ikke som sådan en politisk agenda, mine billeder forsøger at vise samtiden – sådan rimelig neutralt. De skal beskrive en slags 'zeitgeist' – tidsånd, i vores kultur. 

 

Kunstnere har generelt altid haft en politisk holdning, og medierne har tit præsenteret denne - hvorfor tror du at det er så vigtigt for kunstnere at komme med politiske statements ?

- Det er nok en form for identitetsdannelse hos dem selv de udtrykker. De er en gruppe i samfundet, som, hvis man generaliserer, har nogle politisk fællestræk, ligesom så mange andre grupper. Men det er da spændende – jeg elsker politisk kunst! Jeg synes da også det er lidt utroligt hvad kunsten reelt set kan som medie, når man ser hvorledes kunst og politik kan virke sammen. Se bare på både Banksy og Dan Park f.eks. Kunst kan være magtfuldt – det er jo den gamle historie om pennen eller sværdet...!

 

Idealer, kommercielle gennembrud og sociale medier

Mener du at idealer kan skade mennesker, eller kan det være sundt og inspirerende at forfølge idealer ?

- Alle mennesker bør da følge deres idealer, drømme og håb!!! Så afgjort. Jeg mener bare, det er sundt at reflektere over hvilke idealer man følger, inden man går i gang. 

 

Hvad mener du at man som kunstner kan gøre for at skabe et kommercielt gennembrud ?

- Først og fremmest ved jeg det ikke, skal jeg nævne. Jeg tror man skal så bredt ud, som overhovedet muligt. Man skal satse på at få sine ting vist, og komme ud over stepperne. Dermed ikke sagt, man skal sælge alt vildt billigt – jeg tror først og fremmest man skal have det vist til så mange mennesker som muligt. Resten vil komme derfra. Man skal gøre det sjoveste man ved, indtil man bliver så god til det, at man får en helt speciel tro på sine egne ting - og så handler det om at komme ud. Personligt har jeg brugt 10 år på at skabe mine ting på min måde, og så har jeg ikke medregnet at jeg faktisk tegnede rigtig meget som barn og ung. Man skal have tålmodighed.

 

Hvor vigtig en rolle spiller internettet, sociale medier og reklame for kunstnere i vores tid - er det redskaber som kan bidrage med øget salg ?

- Sociale medier er rigtigt vigtige. Jeg er personligt slet ikke nok med på beatet. Men at få oprette en hjemmeside, en Facebook side og noget instagram og sådan hjælper meget. Men man skal jo også opdatere dem! De er i den grad vigtige redskaber, som øger ens salg. 

 

Kan din egen eventuelle selviscenesættelse som kunstner være bidragende til øget salg af dine værker ?

- Ja folk er nok meget interesseret i mennesket bag værket. Men personligt har jeg ikke lyst til det. Mine billeder skal tale for sig selv. Jeg elsker at lege, og vil gerne lege hele tiden. Når jeg har lært noget bliver jeg lynhurtigt træt af det, og vil lære noget nyt. Det er derfor jeg elsker billedkunsten - det er en uendelig legeplads. Og der vil jeg gerne bruge min tid hver dag – og det kan man kun hvis man tjener penge på det. For mig er salg af kunst et nødvendigt onde. Jeg er heller ikke interesseret i at være kendt. Havde jeg penge nok, gav jeg min kunst væk. 

 

De bedste råd og tips til aspirerende kunstnere

 

Hvad er dine tre bedste råd til aspirerende kunstnere som gerne vil sælge deres malerier eller illustrationer ?

1. - Lær at lave kunst. Med det menes, lær nogle teknikker og nyd det. Leg med det.  

2. - Lav det så meget, at du tror meget stærkt på det du selv laver. Også når du sammenligner dig selv med andre seje kunstnere.

3. - Vis det til så mange mennesker som muligt – så sker der noget.   

4. - Jeg har tilladt mig at tage et fjerde råd med – men det er fordi det er meget vigtigt. Måske det vigtigste jeg kan give videre: Hvis man vil lave sin helt egen kunst, skal man tjene penge på noget andet. Tag en uddannelse indenfor noget andet, og tjen dine penge der. På denne måde skabes ro om din egen kunst, og dit liv kan fungere. Husk på Lucian Freud slog igennem da han var over 70 år. Der er ingen grund til at komme med falske illusioner: Personligt er jeg pædagog, og denne kombination har gjort mig lykkelig. Mange af mine venner der har satset 100 % på kunsten, har det idag svært på rigtigt mange måder. Det er underordnet hvor fine uddannelser de har.     

 

Hvilke moderne kunstnere beundrer du for deres værker og hvorfor denne beundring ?

- Uha der er mange. John Kørner, Conor Harringtion, Ian Francis, Ghenie, Jenny Saville, Andreas Golder, Cecily Brown – for lige at nævne et par stykker! 

 

Her til sidst - kunne du forestille dig at male skove, søer og natur - motiver uden mennesker og følelser ?

- Egentlig ikke – men man ved aldrig. Jeg har det med at ende med at elske ting, jeg engang har forkastet. Jeg er i øjeblikket ved at blive mere og mere fascineret af bylandskaber. Sådan er det jo, man maler ting der omgiver én. 

 

Se Jakob Ingvorsen´s profil på maleribasen

Besøg Jakob Ingvorsens hjemmeside og kunstshop - http://www.jakob-ingvorsen.com