Skab en succesfuld udstilling for få penge

Publiceret d. 16-03-2017

Mange brugere af maleribasen udstiller deres billeder over hele landet. Men hvordan bærer man sig an med at udstille sine billeder for et helt nyt publikum i et måske helt nyt område ?

Vi kommer er med en håndfuld tips der ikke koster en bondegård og som kan gøre din udstilling succesfuld.

Se hvilke steder i Danmark som søger nye udstillere fra Maleribasen

Før du udstiller

Dan et overblik
Før din udstilling starter, er det vigtigt at få et overblik over dine muligheder. Hvilke vægge eller montre kan benyttes og hvordan er rummet opbgget. Snak med lokale ejeren om tidligere udstillinger, og hør hvordan de tidligere udstillinger skabte succes og nye potentielle købere.

Sæt dit navn på
Hvis det er muligt skal alle dine udstillede værker som minimum have en mærkat på med prisen på værket samt dit navn som udstiller. Ydermere er det en fordel af have navnet på værket, årstal for produktion af maleriet og måske to-tre linier som kort beskriver maleriet.

Benyt de lokale medier
Det behøver ikke koste en bondegård at markedsføre sin maleriudstilling. Tit er de lokale aviser og medier meget interesserede i at promovere de nye kunstnere som udstiller i byen. Derfor kan det være en fordel at tage kontakt til de lokale medier i den by som du skal udstille i, en uge eller to før din udstilling løber af banen.
Hvis tiden er til det, kan du forberede en kort pressemedelelse med de malerier som du vil udstille.

Forbered din fortælling om dine malerier og kunst.
Ethvert billede fortæller en historie omkring dine tanker og om det sted du befandt dig da du malede billedet. Disse beretninger om dine billeder og din egen beretning som kunstner, er væsentligt for de medier som vil skrive om din udstilling. Tag dig derfor god tid hjemmefra, til at forberede hvad du vil fortælle med din udstilling og dine billeder. Du vil møde mange nye mennesker under hele din udstilling, som er interesserede i netop dine malerier. Derfor er det altid godt at kunne fortælle en specifik historie om det billede, de måske synes om.

Brug sociale medier som værktøj
Hvis du, som mange andre mennesker benytter facebook, kan du hurtigt lave et opslag omkring din udstilling. Beskriv hvor du udstiller og hvad du udstiller. Gennem facebook er det også muligt at invitere til en begivenhed eller få tilmeldinger til din udstilling.

Ydermere kan du med fordel vise dine nye billeder frem og måske tilbyde dine læsere et godt tilbud hvis de kommer og besøger din udstilling. En klar fordel ved denne form for promovering, er at det er gratis. Du kan som facebook bruger og bruger af sociale medier, også bede dine venner om at dele dit opslag. På den måde vil endnu flere mennesker se dit opslag. Op til udstillingen kan du med fordel minde dit netværk om at du udstiller og krydre dine opslag med dine malerier.

Ønsker du at nå et endnu bredere publikum kan du annoncere gennem facebook, og på den måde skabe endnu mere opmærksomhed omkring din udstilling. Dette form for annoncering kan dog hurtigt komme til at koste en del penge.

Besøg Maleribasen på Facebook

 

Under udstillingen

 

Giv dit publikum noget med hjem
Tit er det en fordel at give sit publikum noget ekstra. Det kan være alt fra en kop kaffe, til bolsjer eller frisk frugt. Dine besøgende skal føle sig hjemme og huske din udstilling som noget god, inspirerende og spændende. Hvis du har mulighed for det, kan kopper, prints, eller slik med dine egne motiver være medvirkende til at folk husker din udstilling lang tid efter den er slut. Kun fantasien sætter grænser her.

På flere udstillingssteder er der mulighed for at lægge sine visitkort og brochurer. Har du en brochure som fortæller om dig selv som udøvende kunstner, er det en fordel at placere den et sted hvor dine besøgende tit går forbi. Visitkortet er vigtigt i forhold til dine kontaktinformationer.

Dokumenter din udstilling løbende

Sørg for at tage billeder af dit publikum og dine malerier og løbende lægge dem op på de sociale medier. Disse billeder kan også bruges senere hen når din udstilling er færdig. Hvis du har mulighed for at interviewe dine gæster til udstillingen, kan dette også bruges på de sociale medier til at skabe respons.

Mød dit publikum
Sørg for at være tilstede så meget du kan under din udstilling. Måske er der flere købere som har spørgsmål til din kunst, vil here mere om dine malerier eller måske tilbyde dig en ny udstilling på et galleri. Hvis du er en del af en større udstilling, kan du afsætte en time eller to af til en gæstekonference hvor de besøgende kan stille dig spørgsmål. 

 

Efter din udstilling

 

Evaluer din udstilling
Brug et par dage til at tænke over hvad der gik godt, og måske hvad der gik mindre godt. Skriv dine erfaringer ned, så du kan bruge dem til din næste udstilling. Kort sagt lav en evaluering på din udstilling.

Brug citater fremadrettet
Benyt de citater eller kommentarer som har fået fra dine besøgende enten på din hjemmeside eller på sociale medier. Hvis du har mulighed for at bruge et billede sammen med et citat er dette at foretrække. Prøv for så vidt muligt at holde kontakten med dine gæster ved lige. Hold dem opdateret omkring nye arrangementer og spændende tiltag som du har i støbeskeen.

Skriv "tak" til dine gæster
Lav et opslag på de sociale medier eller på din hjemmeside, hvor du kort beskriver din udstilling og takker dine besøgende for en god udstilling. Nævn at de altid er velkomne til at kontakte dig, hvis de har spørgsmål af den ene eller anden slags og at de altid er velkomne til at se dine billeder igen. Du kan eventuelt lægge stemningsbilleder fra udstillingen op sammen med dit opslag.

Se alle de steder i Danmark som søger nye udstillere fra Maleribasen


Artiklen er skrevet af Thomas Jensen, Maleribasen.dk