5 gode tips til at promovere sin kunst

Publiceret d. 02-05-2017

Bliv bedre til at promovere dine malerier og din kunst i lokalområdet eller i hele landet, med disse 5 gode råd.

Pressemeddelelse

Hvis du f.eks. skal kontakte lokale medier og lokale foreninger, er det en god idé at lave en pressemeddelelse. En pressemeddelelse skal helst være kort og præcis, så max. én A4-side.

 I den skal der stå info: Hvor, hvornår, hvordan og hvorfor. Der skal stå lidt om kunsteren, altså dig, og der skal stå kontaktinformationer, så modtagerne kan ringe eller skrive til dig ved eventuelle spørgsmål eller for at aftale interview m.m.

En pressemeddelelse skal helst skrives som en nyhed, så det er vigtigt, overskriften hurtigt og nemt fanger læseren. Vær derfor præcis med, hvad dit budskab er. I nedenstående fiktive eksempel afholder en kunster en udstilling, som mennesker og kunstinteresserede fra lokalområdet skal fatte interesse for.

*** Pressemeddelelse start ***

Ung lokal maler udstiller for første gang på byens bibliotek

I næste uge åbner en ny udstilling i børnebogsafdelingen på Tårnby Bibliotek. Det er den unge maler Torben Hansen på kun 22 år, som for første gang udstiller sine værker for omverdenen.

Udstillingens navn er “Hverdagens glæder” og omhandler de små ting, der gør tilværelsen lidt sødere at leve. Det kan f.eks. være den første kop morgenkaffe eller solstrålerne ind mellem persienner på en sommerdag.

Torben er født og opvokset i Tårnby, og siden han var 11 har han leget med maling. De seneste tre år har han arbejdet på værkerne til udstillingen, som er inspireret af hans mor, der altid har været det mest positive menneske i hans liv.

Udstillingen løber fra mandag d. 23. april frem til 18.maj.

For mere information kan Torben Hansen kontaktes på xx xx xx xx.

*** Pressemeddelelse slut ***

 

Er du i tvivl om, hvordan du finder publikum og skaber PR omkring din udstilling? Så får du her fire ekstra tips.

 

Sociale medier

Facebook, Twitter og - især når det handler om kunst - Instagram kan være gode spillere, hvor man billigt og nemt kan komme ud til mange mennesker, hvis blot man er kreativ. Så hvis du har en god idé til at blive et såkaldt “viralt hit”, kan du hurtigt få momentum til at lokke mennesker til. Den personlige relation er også god at have for øje, så interessér dig for dine kontakter, så vil de også interessere sig for dig.

Flyers

Tryk på papir koster ikke det store. Så flyers i lokalområdet kan være en god måde at give kunstinteresserede et nys om din udstilling. Prøv at kigge efter opslagstavler i dit lokale supermarked, hos bageren og/eller på biblioteket. Du kan eventuelt lave det klassiske trick og lave små “snippets”, man kan rive af nederst på sedlen, hvor der står kontaktinformation så som tid, sted og adresse på udstillingen.

Lokale medier

Kontakt din lokalavis og hør, om de ikke vil kigge forbi. Lokalmedier lever af engagement i området, så de vil sikkert gerne komme forbi med en journalist og en fotograf og fortælle om dit projekt. Husk, at deres deadline som oftest er om onsdagen, så kontakt dem gerne onsdag eller torsdag, når de har en hel avis, der skal fyldes, og der skal idéer på bordet til redaktionsmødet.

Mund til mund

Du skal aldrig undervurdere værdien i mundtlige anbefalinger. Så tal med folk, du møder, om hvad du laver. Invitér dem til din udstilling. Giv dem en god oplevelse, så de siger det videre til folk i deres netværk. Hvis én siger det til to, som så hver siger det til to, så kan du meget hurtigt få meget at se til.