Hvordan prissætter jeg min billedkunst?

Publiceret d. 08-10-2010

Når man har sat sidste strøg på et vellykket stykke billedkunst, kan det føles som om, det mindst skal koste en million.

Man kan også få tanken om, at man slet ikke vil sælge det, da det simpelthen er for godt. Men det er nok ikke den bedste plan, hvis man vil frem i verden.

Billedkunst prissættes ofte i henhold til billedets fysiske proportioner og selvfølgelig også kunstnerens popularitet.

Som nystartet kunstner bør man hverken sælge sin billedkunst for billigt eller for dyrt. Betragter køber f.eks. et stykke billedkunst i dimensionerne 60x80 der er prissat til 500 kr., vil han med stor sandsynlighed tænke, at det er noget bras, når det er så billigt.

Koster det derimod 10.000, vil det give billedet status, men også ligge udenfor hvad de fleste synes er ret og rimeligt. Den gode mellemting på 2.000 – 4.000 vil være at foretrække – det burde være økonomisk overkommeligt, hvis køber virkelig har forelsket sig i billedet.

Prisen bør selvfølgelig stige proportionelt med billedets omkostninger. Hvis du har brugt 1.500 kr. på et kæmpe lærred, 1.000 kr. på maling og en indramning til et par tusind, bør dette jo klart indgå i dit regnskab og påvirke slutprisen.

Om man skal give afslag og acceptere ”prutten om prisen” er selvfølgelig op til den enkelte, men billedkunst bør ikke udelukkende være købers marked; du bør som kunstner holde fast i, at det har kostet dig tid og penge at frembringe dit værk – som jo desuden er et unika.